درس هفدهم :شازده کوچولو
نوع نثر : ترجمه
از : کتاب شازده کوچولوی دوسنت اگزوپری
* بلافاصله نور اندیشه ای ، ذهنم را روشن کرد ، هم چون آذرخشی که در دل شب تاریک بدرخشد
لغت :
بلافاصله : سریع ، فوری / هم چون : مثل ، مانند / آذرخش : صاعقه ، برق آسمان
آرایه ها :
نور اندیشه : اضافه ی تشبیهی ( نور : مشابه به ، اندیشه : مشبّه ) هم چون آذرخش : تشبیه / نور ، روشن و آذرخش : مراعات نظیر
نکته دستوری : << ـَ م >> : مضاف الیه / آذرخش : متمّم ( همچون : حروف اضافه )
* ولی صدای پای تو هم چون نغمه ی موسیقی ، مرا از لانه بیرون خواهد کشید.
معنی :
صدای پای تو که مانند صدای موسیقی ، دوستی و علاقه را می نوازد مرا از لانه بیرون می آورد.
آرایه ها :
صدای پا هم چون نغمه ی موسیقی : تشبیه
* اگر تو گلی را دوست داشته باشی که در ستاره ای باشد ، لطفی دارد که شب هنگام به آسمان نگاه کنی ، همه ی ستارگان شکفته خواهند بود.
معنی :
اگر تو از روی عشق و محبّت ، گلی را دوست داشته باشی که در ستاره ای باشد ، بسیار خوشایند است که به هنگام شب به اسمان نگاه کنی ، زیرا در این حالت تمام ستارگان همانند گلی شکوفا و زیبا می درخشند.
لغت : لطف دارد : خوشایند است ، دل پسند است.
تاریخ ادبیات :
آنتوان دو سنت اگزوپری : نویسنده ی معروف فرانسوی است (1944- 1900 م ) وی در جوانی به هوانوردی پرداخت . در جنگ دوم جهانی به خدمت ارتش درآمد و در جنگ مفقودالاثر شد. اثر معروف او << شازده کوچولو>> . خیال انگیز و زیباست که در خلال آن عواطف بشری به ساده ترین شکل ، تجزیه و تحلیلی شده است و افرادی که بر اثر غوطه ور شدن در علایق مادی و پول پرستی از سجایای (= خلق و خوی انسانی ) به دور افتاده اند ، تحت نام آدم های بزرگ به باد مسخره گفته شده است.
برای مشاهده بقیه درس به ادامه مطلب مراجعه کنید
خودارزیابی
1- خلبان چگونه با شازده کوچولو آشنا شد ؟
یک روز صبح وقتی از خواب بیدار شد او را دید که با وقار تمام ایستاده و به او می نگرد سپس با یکدیگر آشنا شدند.
2- چرا شازده کوچولو ، شمارش ستارگان را برای کارفرما ، بی فایده می دانست ؟
زیرا نه او می توانست برای آن همه ستاره (دارایی و ثروتش) کاری بکند نه آن ها برای او سود و فایده ای داشتند.
3 چرا روباه، دوست داشت اهلی شود؟
**********************************************
نوشتن
1 از میان گروه کلمه های زیر واژه های نادرست را بیابید و شکل درستشان را بنویسید.
تصویر مار بوآ، حضم غذا، حدث و گمان، با وقار تمام، ودا و خداحافظی،
عظیمت به سیّارۀ زمین، مالک ستاره گان، انسان علاقمند.
2 در بند اوّل درس، قید ها را مشخّص کنید.
3 با توجّه به کلمه های داخل کمانک، زمان فعل های هر جمله را تغییر دهید و جمله را
بازنویسی کنید.
من شاهکار خود را به آدم های بزرگ نشان دادم. )ماضی بعید(
این هواپیما ، با سرعت فوق العاده پرواز می کند. )ماضی مستمر(
راز دیگری از زندگی شاهزادۀ کوچک بر من فاش شد. )مضارع التزامی(
درس دوازدهم: خدماتِ متقابل اسلام و ایران
درس یازدهم: عهد و پیمان، عشق به مردم، رفتار بهشتی، گرمای محبّت
، ,های ,شازده ,ها ,کوچولو ,چون ,هم چون ,شازده کوچولو ,که در ,شده است ,شازده کوچولو،
درباره این سایت